آموزش محیط زیست
منصور شاهولی؛ فاطمه خوشنامی
چکیده
بنا بر لزوم همسوئی عقل با فطرت و تدبیرِ ماورایی برای رفع بحرانهای محیطزیستی، این مطالعه انجام گرفت؛ زیرا خِرد جمعی در شکل کُدهای اخلاقی، بهتنهایی توان لازمِ رفع این بحرانها را ندارد؛ همچنین، معرفتشناسان معتقدند که در مجموعه باورهای یک باورمند، باورهای دینی، مرکزیت قوی دارند و ناتوانی رفع این بحرانها را مطابق نبودن ...
بیشتر
بنا بر لزوم همسوئی عقل با فطرت و تدبیرِ ماورایی برای رفع بحرانهای محیطزیستی، این مطالعه انجام گرفت؛ زیرا خِرد جمعی در شکل کُدهای اخلاقی، بهتنهایی توان لازمِ رفع این بحرانها را ندارد؛ همچنین، معرفتشناسان معتقدند که در مجموعه باورهای یک باورمند، باورهای دینی، مرکزیت قوی دارند و ناتوانی رفع این بحرانها را مطابق نبودن نظریههای علمی با این باورهای مرکزی میدانند. لذا، همسوئی کُدهای اخلاقی با فطرت و تدبیر ماورائی، شرط لازم برونرفت از این بحرانها است. ثانیاً، این ضرورت از ماهیت "حفاظت " محیطزیست نیز ناشی میشود زیرا یک فعالیت پیچیده انسانی است که مستلزم فهم فرهنگها، باورها، نیازها و موقعیت انسانها است. یونسکو نیز در پایان هزاره دوم توصیه نمود تا دانشگاهها برای هزاره سوم، کارشناسان پایداری عرصههای جوامعشان را طوری تربیت کنند تا دانش سازگار با فطرت و تدبیر ماورائی را کسب کنند. برای برنامهریزی این همسوئی در فضای دانشگاهی یک مطالعه "توصیفی-پیمایشی " میان دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز انجام گرفت. یافتهها نشان داد اجزاء چهارگانه اخلاق محیطزیستی این مطالعه با یکدیگر، ازیکطرف و با آگاهی کلی اخلاق محیطزیستی آنها از طرف دیگر، یک همبستگی بسیار قوی دارد که ضرورت این همسوئی را برای این منظور در فضای دانشگاهی نشان میدهد. برای صرفهجوئی در زمان و هزینهها، این مجموعه چهارگانه را شرط لازم برنامهریزی اخلاق محیطزیستی میتوان تلقی نمود تا با تکرار آن در دیگر دانشگاهها شرط کافی را نیز کسب کرده و به یک مجموعه ملّی برای مطالعه اخلاق محیطزیستی فراگیر در دانشگاهها دست یافت و از "ساخت چندباره چرخ " مطالعات اخلاق محیطزیستی در دانشگاهها پیشگیری نمود.